بستن

رطوبت سنج و کاربرد های آن در صنعت چيست؟



مقدمه:


هیگرومتر (Hygrometer) یا رطوبت سنج تجهیزی جهت اندازه گیری رطوبت موجود در محیط یا اجسام میباشد. رطوبت سنج ها تجهیزاتی بسیار مهم در ادارات، منازل وبه خصوص فرآیندهای تولیدی و صنعتی مانند انواع کارخانجات، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، آزمایشکاه های تحقیقاتی و… هستند.
این مناطق نیازمند اطمینان از عدم تغییرات مقدار رطوبت هستند. چراکه تغییر در رطوبت ممکن است بر تولید مواد و محصولات خروجی و همچنین کیفیت آنها تاثیر بگذارد. 

رطوبت سنج چیست؟

قبل از معرفی خود دستگاه رطوبت سنج، ابتدا باید با مفهوم رطوبت در هوا و گاز آشنا شویم. به طور کلی میزان بخار آبی که در یک حجم مشخصی از هوا و گاز در یک دمای مشخص شناور است، با رطوبت یا نم شناخته می‌شود. حال برای اندازه گیری این بخار نمناک می‌توان یا کل آن میزان رطوبت را در کل آن مقدار هوا اندازه گرفت (که برای محدوده‌های بزرگ و وسیع مثل رطوبت شهرها منطقی نخواهد بود.) یا به اندازه گیری میزان نسبی و قسمتی از آن پرداخت. برای این کار نمونه‌های مختلفی از دستگاه رطوبت سنج در صنعت وجود دارد و کاربرد هرکدام با دیگری تفاوت خواهد داشت.



رطوبت سنج و دماسنج یونیتی مدل UT333

کاربرد رطوبت سنج:

همانطور که گفته شد، اگر چه هدف تمام مدل‌های رطوبت سنج مشترک و یکی است، اما هر کدام از عناوین آن استفاده‌های وسیع و بسیار متنوعی دارد. در واقع پروسه رطوبت سنجی در هر کاری مدل و دستگاه خاص خود را می‌طلبد اما به طور کلی در علم و صنعت امروز، کاربرد رطوبت سنج در محاسبه مقدار نم و بخار آب در هوای بسته و باز کارخانه، کارگاه، خانه، اتاق بچه، سوله های مواد غذایی و بهداشتی، انبار محصولات، سردخانه، نگهداری مواد خشک و حساس به رطوبت، گلخانه و پرورش گل و گیاه، مصارف باغبانی و کشاورزی، دامداری، مرغداری، کشتارگاه، موزه، کتابخانه، صندوق های ایمنی و... استفاده دارد. وظیفه برخی از رطوبت سنج ها عمومی تر اما وظیفه برخی دیگر مثل رطوبت سنج موزه و کتابخانه‌های نفیس یا رطوبت سنج مواد غذایی گاهی بسیار حساس تر و حیاتی است.

 از طرفی دیگر در بسیاری از فعالیت های فنی، آزمایشگاهی و تحقیقاتی که نیاز به دانستن میزان مقاومت یک جسم و سطح مشخص نسبت به نفوذ آب و نم در آن است، نوع دیگری از رطوبت سنج ایفای نقش خواهد کرد. ساخت و تست مصالح ساختمانی مثل سیمان، آجر، گچ و... در ساختمان سازی و سازه های معماری گوناگون، تست و آزمایش رطوبت و مقاومت چوب در ساخت وسایل چوبی و نجاری، رطوبت سنجی کاغذ و فیلترهای کاغذی در عملیات و دستگاه های مختلف، تست رطوبت و کیفیت عایق بودن قطعه در خط تولید لوازم خانگی و صنعتی، تولید و تست عایق بودن خودرو، سنجش رطوبت سطح و داخل مواد غذایی و... خلاصه تمام اجسام و شرایط ایمنی، فنی و بهداشتی که نیاز به بررسی رطوبت یک جسم و سطح به طور جداگانه دارند، از جمله این کاربردها هستند.



رطوبت سنج جامدات لوترون LUTRON MS-7000HA

مشخصات فنی رطوبت سنج:

صرف نظر از نوع رطوبت سنج ها برخی از مدل های رطوبت سنج، علاوه بر سنجش رطوبت به صورت همزمان دما را اندازه گیری می کنند و به این مدل از تجهیزات اندازه گیری دما ترمو رطوبت سنج گفته می شود. رطوبت سنج ها دارای حافظه داخلی جهت ذخیره سازی پارامترهای قابل اندازه گیری می باشند و در مواقع مورد نیاز داده های ذخیره شده قابل بازیابی می باشند. در نظر داشته باشید به منظور ارائه داده های صحیح توصیه می شود که رطوبت سنج ها را در باز های زمانی مختلف و حداقل سالی یک بار کالیبره نمایید.

علاوه بر میزان رطوبت نسبی (RH) به کمک رطوبت سنج ها می توان نقطه شبنم و نقطه تر را محاسبه نمود. همچنین می توان محدوده مورد نظر را در دستگاه رطوبت سنج تنظیم نمود و در صورتی که حین اندازه گیری میزان رطوبت از محدوده تعیین شده خارج شد، دستگاه با اعلام هشدار کاربر را مطلع می سازد. همه تجهیزات اندازه گیری رطوبت از دقت و رزولوشن بالایی برخوردار هستند و داده های خاص از اندازه گیری قابل اعتماد هستند.


انواع رطوبت سنج:

رطوبت سنج های دیجیتالی بر اساس نوع کاربرد در دو گروه مجزا قرار می گیرند. اولین گروه شامل رطوبت سنج های محیطی می باشد که به منظور سنجش بخار آب موجود در هوا به کار می روند و نوع دیگر رطوبت سنج قادر است رطوبت داخل یا سطح اجسام جامد را اندازه گیری نماید و مجهز به پراب مجزا یا سرخود می باشد.


ترمورطوبت سنج ماکزیمم و مینیمم TEM882


رطوبت سنج محیطی:

به منظور سنجش رطوبت یا بخار آب موجود در هوای محیط می توان از این نوع رطوبت سنج ها استفاده نمود و دارای پراب برای سنجش رطوبت می باشد. بعضی از مدل های رطوبت سنج قابل نصب بر روی دیوار هستند و با دقت و رزولوشن بالا فرایند رطوبت سنجی را انجام می دهند. رطوبت سنج های محیطی مجهز به سنسور هستند که نوع سنسور مورد استفاده معمولا خازنی می باشد و بدین ترتیب دما و رطوبت را اندازه گیری می کنند.

رطوبت سنج جامدات:

رطوبت سنج های جامدات به سه دسته رطوبت سنج جامدات غیر مخرب، مخرب (نفوذی) و رطوبت سنج علوفه یا غلات تقسیم می شوند:


1) رطوبت سنج جامدات غیر مخرب (الکتریکی، غیر تماسی): روش سنجش میزان رطوبت در رطوبت سنج های جامدات غیر مخرب با استفاده از ایجاد جریان الکتریکی در جسم می باشد و درصد رطوبت سنجیده می شود. یکی از مزیت های این روش، عدم ایجاد هیچ گونه تخریب در جسم مورد آزمایش می باشد. همچنین این مدل رطوبت سنج ها دارای قیمت مقرون به صرفه ای نیز هستند.
2) رطوبت سنج جامدات مخرب (نفوذی): این نوع رطوبت سنج ها دارای یک پراب نفوذی هستند که این پراب به صورت سر خود یا مجزا می باشد و حداکثر تا عمق مشخصی قابلیت نفوذ پذیری در اجسام جامد مختلف مانند گچ، کاغذ، سیمان، بتن، چوب و غیره را دارد و بدین ترتیب رطوبت آنها را اندازه گیری می نماید. این پراب ها می تواند نوعی الکترود چکشی بوده که ساقه ی الکترود عایق بوده و سنجش ها با استفاده از نوک پراب انجام می شود و در بعضی مدل ها این پراب قابل تعویض می باشد. همچنین نوع دیگر پراب های سوزنی می باشد که عموما به صورت توکار در داخل رطوبت سنج قرار دارند و بر اساس مقاومت الکتریکی کار می کند که به این نوع رطوبت سنج ها، رطوبت سنج میله ای یا سوزنی می گویند و با نفوذ در سطح مورد نظر درصد رطوبت را اندازه گیری می نماید. در نظر داشته باشید به علت ایجاد منافذ در جسم مورد آزمایش به این تجهیز، رطوبت سنج جامدات تخریبی نیز گفته می شود.
در صنایع چوبی، سنجش میزان رطوبت چوب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به نوع چوب در مناطق مختلف جغرافیایی درصد خطای دستگاه متفاوت است. از دیگر عوامل تاثیرگذار در سنجش رطوبت چوب می توان به دما و جرم چوب مورد نظر اشاره نمود. نوع دیگری از رطوبت سنج های چوب، رطوبت سنج غیر نفوذی می باشد و بدون هیچ گونه تخریبی رطوبت چوب را اندازه گیری می کند و این نوع سنجش بر اساس امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از دستگاه بر روی سطح چوب صورت می گیرد.


رطوبت سنج کاغذ مدل 98711

رطوبت سنج علوفه، غلات و کمپوست:

این نوع رطوبت سنج به منظور سنجش رطوبت در غلات به کار می رود که مجهز به یک یا دو عدد پراب بلند با طول حدودا 50 سانتیمتر می باشد و اساس کار این نوع رطوبت سنج ها وابسته به میزان مقاومت الکتریکی می باشد و بر حسب خاصیت دی الکتریک جامدات مختلف عمل می کند.

پارامترهای رطوبت سنجی:


میزان رطوبت در تجهیزات مختلف که توانایی سنجش رطوبت را دارند، بر حسب واحدها یا پارامترهای مختلفی سنجیده می شود که به شرح زیر می باشند:

_رطوبت نسبی (RH): نسبت میزان بخار آب موجود در حجم مشخصی از هوا به کل رطوبت موجود در هوا در دمایی مشخص، رطوبت نسبی می گویند. رطوبت نسبی از تقسیم رطوبت مطلق به رطوبت اشباع در دمایی معین تعیین می شود و رطوبت نسبی بر حسب درصد محاسبه می گردد که از فرمول زیر به دست می آید و تغییرات دمایی بر میزان رطوبت نسبی تاثیر گذار است.

(میزان بخار آب موجود در حجم مشخصی از هوا / حداکثر بخار آب موجود در دمای مشخص) * 100 = درصد RH


_رطوبت مطلق (AH): میزان بخار آب موجود در حجم مشخصی از هوا را رطوبت مطلق می گویند که بر حسب میلی گرم در لیتر یا گرم در متر مکعب قابل محاسبه می باشد و تغییرات دمایی در بازه های کوتاه مدت بر میزان رطوبت مطلق اثر گذار نیست.



دماسنج و رطوبت سنج min max TFA30.5015

_رطوبت نقطه شبنم (Dew Point): رطوبت و دمای نقطه شبنم (دمای تبدیل بخار آب به قطرات آب) به دمایی گفته می شود که میزان رطوبت موجود در حجم مشخصی از هوا باید به دمایی نزدیک شود که رطوبت موجود به صورت متراکم درآمده و باعث ایجاد شبنم می شود و در نظر داشته باشید که فشار و میزان بخار آب ثابت بوده و با کاهش دما، هوای مورد نظر به دمای نقظه شبنم می رسد.

خرید دستگاه رطوبت سنج:

1)دستگاه های رطوبت سنج بر اساس نوع نیاز خود را خریداری نمایید.

2)به محدوده قابل اندازه گیری رطوبت توسط دستگاه توجه کنید.

3)امکان کالیبراسیون دستگاه را در نظر داشته باشید.

4)ظرفیت حافظه داخلی رطوبت سنج را جهت ذخیره سازی نمونه داده های قابل اندازه گیری مورد بررسی قرار دهید.

5)نوع پراب دستگاه (مجزا یا سرخود) متناسب با نیاز شما حائز اهمیت می باشد.

6)دقت اندازه گیری دستگاه را با توجه به میزان حساسیت مورد نیاز بررسی نمایید و تجهیزی را انتخاب کنید که از دقت بالایی برخوردار است.

7)از دیگر عوامل تاثیر گذار می توان به ابعاد و وزن دستگاه اشاره نمود تا کاربر به راحتی از رطوبت سنج در مکان های مختلف استفاده نماید.



دماسنج و رطوبت سنج محیطی دیجیتال با پراب جدا ای زد AZ 8723

کاربرد رطوبت سنج:

_سنجش میزان رطوبت در محیط های بسته و فضاهای باز
_انبار و سوله های نگهداری مواد غذایی
_سنجش رطوبت در نگهداری مواد خشک
_فرایند جوجه کشی در مرغداری ها
_خطوط تولید لوازم و تجهیزات صنعتی
_ادارات و مکان های عمومی پر تردد
_آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی
_صنعت کشاورزی و دامپروری
_انبار لوازم بهداشتی و دارو
_انبار کارخانجات تولیدی
_سیستم تهویه مطبوع
_منازل و اتاق کودکان
_گلخانه ها

اميدوارم ازمطالب اين فروشگاه لذت برده باشيد.باتوجه به نوسانات بازار هم اكنون ميتوانيد كليه محصولات رطوبت سنج را در فروشگاه ايران صنعت سفارش گذاري و خريد فرماييد.


كليدواژه:

نمايندگي محصولات رطوبت سنج ،قيمت محصولات رطوبت سنج ،خدمات پس ازفروش محصولات رطوبت سنج ،مشخصات محصولات رطوبت سنج محصولات جديد رطوبت سنج درايران صنعت

لينك خريد محصولات رطوبت سنج در فروشگاه ايران صنعت


فروش يايان يك معامله نيست آغاز يك تعهد است


گرد آورنده : irsanat.com :( مهدی آقابالازاده )
تاریخ ارسال :  1402/12/20     
تعداد مشاهده :323
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : آموزش تجهيزات آزمايشگاهي


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 69
تاریخ :1403/2/09
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.